Makeup artistul cu experiență internațională, Alexandru Abagiu, a decis să-și împărtășescă secretele și trucurile profesionale cu specialiștii din domeniul frumuseții.
Alexandru Abagiu oferă sfaturi din propria experiență, într-un interviu destinat exclusiv celor care au cumparat bilete la MASTERCLASS by Alexandru Abagiu, eveniment ce urmează sa aibă loc în București, imediat ce autoritățile o vor permite.
Câteva dintre subiectele interviului:
"Hello, guys! Sunt Alexandru Abagiu și vreau să vă mulțumesc în primul rând că ați fost alături de mine și de Magazinul de make-up în această perioadă grea, aș putea spune pentru noi toți, pentru această profesie.
Vreau să vă mulțumesc că ați avut încredere și nu v-ați retras banii, n-ați cerut rambursarea biletelor pentru Masterclass-ul care ar fi trebuit să aibă loc pe 04.04.2020. Așa cum știm cu toții, din cauza acestor condiții super speciale care au invadat întreg globul, a trebuit să reprogramăm pentru o dată pe care încă nu o știm. Din cauza faptului că deși situația s-a relaxat, nu avem încă normele pe care statul ni le impune pentru adunări de genul acesta.Un masterclass întotdeauna se va face într-o incinta închisă din cauza demonstrației, din cauza nevoilor speciale de sonorizare și așa mai departe.
Vreau să vă mulțumesc încă o dată că ați fost alături de noi, că ați avut încredere în brandul meu și în brandul Magazinului de make-up și sperăm să nu vă dezamăgim, motiv pentru care ne-am gândit să vă pregătim un extra something.
Acest extra something înseamnă acest one on one, sau one on many pe care îl fac cu voi aici, într-un spatiu privat, în care voi vorbi puțin despre ce înseamnă din punctul meu de vedere orientarea ta ca make-up artist, la început de drum sau de ce nu ca make-up artist care are deja o cariera bine definită către alte orizonturi, mai profesionale:
Haideți să vă povestesc puțin despre ce înseamnă, din punctul meu de vedere, a avea un portofoliu care să te reprezinte și care să te facă până la urmă dezirabil pentru diferiți clienți.
În trecut și vorbesc despre perioada din urmă cu 10 ani, o perioadă în care eu am fost reprezentat la rândul meu de două mari agenții... te reprezenta practic munca și în special munca editorială, munca pentru care trebuia să te prezinti pe set cu un book. Trebuia să vizitez clienți, trebuia să vizitez agenții pentru a-mi găsi până la urmă aceea sferă în care doresc să activez și trebuia să mă vând cumva mai departe ca un profesionist reprezentat de munca mea fizică printată.
În ziua de astăzi lucrurile s-au schimbat. Vorbim mult mai mult despre o reprezentare prin prisma rețelelor de socializare, prin prisma Instragram-ului, prin prisma Facebook-ului. Sunt pană la urmă medii care îți permit să-ți expui munca și îți atrag un anume tip de clientelă.
Dar nu întotdeauna clientela pe care o primești din aceste medii este neaparat clientela pe care ți-ai dorit să o ai sau cea cu care ți-ai dori să continui mai departe ca și profesionist. De aceea este important însă să înțelegi că felul în care vă prezentați într-un astfel de mediu, până la urmă vorbește foarte mult despre voi, este oglinda voastră. Atâta timp cât acolo prezentați un mediu profesional, un mediu variat, un mediu care să aibă o noimă, o continuitate..., veți fi cu siguranță priviți mai departe ca fiind niște profesioniști adevărați.
Atâta timp cât pe contul profesional veți posta foarte multe lucruri care țin poate de cortinele nevăzute ale fiecărui om în parte, vorbesc despre viața personală, vorbesc despre călătorii, mâncare pe care o iubim și a.s.m.d, trebuie să țineți cont că acest content ajută într-o oarecare parte și sper sa fiți de acord cu mine, însă procentajul trebuie sa fie undeva de maxim 20% în favoarea voastră bineînțeles, a muncii voastre și a spiritului vostru artistic.
Încercați de fiecare dată să furați informația pe care o duceți mai departe către mediile de comunicare online, către social media, Facebook si Instagram. Și încercați cumva, chiar dacă avem acest derapaj de 20% / 80%, să păstrați vizual cel puțin, senzația că lucrurile sunt mult mai unitare. Prin filtrele pe care le aplicați în poze, prin felul prin care vă curățați Instagramul și prin continuitatea prin care trebuie să o afișați pe wall-ul vostru.
Acum că tot am pomenit despre această categorie de make-up artist, acest make-up artist care cumva care cochetează și cu influencing-ul și este foarte, foarte activ în mediul online, cred că este foarte important să-i menționăm și pe ceilalți, celelalte categorii de make-up artiști și aici o să fac referire la make-up artistul editorial.
Eu personal m-am încadrat la această categorie foarte mult timp și în continuare cochetez foarte mult cu mediul editorial. Până la urmă este mediul în care m-am dezvoltat mai departe ca și artist și mediul în care am învățat foarte multe din lucrurile pe care le pot împărtăși mai departe cu voi.
Este make-up artistul care nu caută expunerea muncii lui, ci caută un venit constant, caută o relație foarte stabilă cu clienții lui și vrea să-și stabilească cumva un perimetru în care activează.
Este foarte important să înțelegeți că locația salonului este super importantă, bineînțeles calitatea produselor folosite, imaginea salonului din nou va fi asociată cu voi, deci toate astea sunt aspecte asupra cărora trebuie sa aveți un focus atunci când vă gândiți să vă dezvoltați în direcția asta, pentru că veți fi întotdeauna asociată cu locul și cu clientela pe care o aveți.
Pentru că am vorbit despre make-up artistul care activează într-un salon, la fel de important este să înțelegeți, o altă ramură a meseriei de make-up artist poate fi direcționată către stilizarea sprâncenelor.
Este un aspect pe care și eu il exploatez destul de mult în salonul în care eu lucrez, mă refer la saloanele Beauty District, dar trebuie să înțelegeți că este un domeniu care trebuie ținut bine în balans.
Dacă cumva inima voastră aparține sectorului de make-up, riscați de foarte multe ori sa fiți confundat cu cel care face sprâncene și de aceea cumva proporția trebuie să fie una deloc egală, practic să favorizați partea de make-up. Partea de sprâncene să țină cumva aceea parte a bussines-ului vostru pe care eu îl numesc parte administrativă, partea de facturi, partea care plătește chirie și partea care asigură un minimum necesar pentru funcționare, mai apoi urmând ca majoritatea venitului, la fel aș spune eu proportie de 80% make-up, 20% sprâncene să vină din partea de machiaj și de înfrumusețare.
Pentru că am vorbit despre categorii de make-up artiști, este important să-i menționez și pe cei care sunt dispuși sau sunt interesați să-și dezvolte un brand personal. Din ce în mai mult în ultimul timp apare această nouă categorie și vedem exemple mai de succes dar și de mai puțin succes.
Aplauze cu siguranța, în cazul celor care vor să încerce ceva și încearcă cu pași mici pentru că este o decizie inteligentă spun eu, într-o lume în care avem practic orice produs, în care avem acces oriunde pe glob, la o formă de pensulă sau la o textură de fard de pleoape.
Cred că este important să începeți cu pași mici în această direcție, dacă cumva vă surâde ideea, pentru că pașii mici nu strică nimănui. În cel mai rău caz, ați făcut o încercare care n-a fost reușită și pe care puteți mai departe să o clasați ca atare, să mergeți în continuare cu ce vă reprezintă, adică munca voastră.
Un singur sfat am pentru voi, atunci când vine vorba despre brand personal. Asta din punctul meu de vedere, este echivalentul evoluției, iar evoluția nu o aveți în niciun caz în momentul în care ați ieșit de pe băncile școlii de machiaj de 1 an sau 2 ani.
Evoluția se obține în timp.
În timp reușești să conștientizezi etapa în care te afli din punct de vedere profesional. Cred că este un aspect destul de important, pe care oricare dintre voi trebuie să îl aibă în vedere. Pentru că numai conștientizând locul și poziția ta, pe o scară ierarhică a cunoașterii în domeniul meseriei tale, ai șansa să iei o decizie corectă la momentul corect.
Cred că, atunci când vine vorba de brand personal, putem vorbi despre ego și cred că acest miraj fură mințile multor oameni.
Trebuie să înțelegeți că în spatele ideii de brand personal, înseamnă un business foarte riguros, înseamnă o organizare foarte bună și spun foarte bună, pun accentul pentru că este vorba despre banii voștri, nu este vorba neapărat despre banii altora și atunci cred că fiecare milimetru al accesiunii într-o astfel de direcție trebuie foarte bine măsurat și foarte bine drămuit.
Practic din punctul meu de vedere, vă spun următorul lucru: cand auziți definiția de make-up artist profesionist, trebuie să vă gândiți foarte bine ce înseamnă acest lucru. Înseamnă poate pentru voi, a lucra în backstage-ul la Saptamana Modei la Milano, Paris sau Londra.
Dacă vă doriți acest lucru, atunci cu siguranță trebuie să vă direcționați fiecare particulă a voinței voastre către direcția asta. Să contactați oamenii care lucrează în backstage-ul acesta, să nu vă îmbătați cu visul cum că ați ajuns acolo și veți fi make-up artistul din spatele unei prezentări, deoarece cu siguranță lucrul acesta nu se întâmpla.
Este vorba despre contracte mult mai mari care primează, contracte de imagine, contracte de branduri, contracte de long term ale agenților care îi reprezintă pe make-up artiștii respectivi, împreună cu agenții care reprezintă casa sau casele, care fac parte dintr-un grup atunci când vine vorba de branduri de modă și bineînțeles reprezentanții agenților care se ocupă de tot ce înseamnă detaliu tehnic în organizarea unui show de modă, care la rândul lor la fel au un cuvânt de spus în recomandările pe care le fac mai departe către noi clienți pe care îi au în portofoliu.
De aceea, este foarte important ca atunci când vă doriți să lucrați în domeniul acesta să vă direcționați în această parte și să nu vă fie frică să lucrați gratuit pentru un astfel de make-up artist, încercați să mergeți la agenții care reprezintă astfel de make-up artiști sau să încercați pe rând să vă creați un portofoliu foarte lejer și foarte natural care vă poate recomanda mai departe către această felie a direcției de lucru.
Un alt lucru foarte important este direcționarea către un domeniu care trebuie să vă facă plăcere. Dacă cumva îți face plăcere partea tehnică, și mă refer la felul în care postezi, la reacțiile pe care le primești de la oameni și a.s.m.d, clar ai afinități către partea de Youtube, către partea de Instagram și cred că este important în cazul acela să capeți toate cunoștințele legate de algoritmii care stau în spatele acestor două mari entități.
Trebuie să înțelegi foarte bine care este publicul căruia te adresezi și să creezi tipul acela de content care să te decupeze din multitudinea de alți producători de content. Spun asta pentru că multă lume își imagina în urmă cu vreo 3-4 ani, momentul de glorie al Instagram-ului sau în momentul în care făceai vizualizări ușor, în care căpătai foarte mulți followeri și datorită felului în care l-a creat până la urmă acest algoritm la momentul respectiv în care încerca să-și creeze o comunitate, pentru a funcționa și pentru a împărtăși foarte multă informație, iată că în ziua de astăzi lucrurile nu stau chiar așa.
Trebuie să înțelegi foarte bine ora la care postezi și pentru asta vă recomand aplicațiile speciale care spun când să postezi, conform graficului tău de audiență. Cred că trebuie să-ți cureți foarte bine imaginea, în sensul că trebuie să folosești filtrele corecte și trebuie să gândești cumva totul foarte unitar și să ai acest mix de imagine profesională împreuna cu imagine personală, dar nu foarte personală, pentru că prinde la public și că întotdeauna va fi folosit ca și magnet, chiar și pentru oameni care nu sunt acolo în căutarea unui profesionist neapărat, ci caută pur și simplu imagini inspiraționale sau imagini pe care le poate salva pe mai departe în telefonul lor, pentru un viitor moment în care va avea nevoie tipul acesta de inspirație.
Când vorbim despre Youtube, la fel cred că este foarte important să înțelegi algoritmul, care este foarte diferit față de cel al Instagram-ului.
Cred că trebuie să ai ceea ce ține de tehnica necesară pentru a face tipul acesta de filmări, de la microfon, lumini, tipuri de camere, cred că cel mai bun editor al imaginilor pentru Youtube-ul de beauty sunt chiar make-up artiștii care le realizează.
De aceea, este foarte important să faci cumva un curs online, să te instruiești puțin în domeniul acesta, pentru că te va ajuta mai departe. Nu trebuie să ai așteptări mari de la tine, pentru că nimeni nu s-a născut învățat, însă trebuie să înțelegi că o perioadă o vei aloca încercării și definirii stilului personal. Vei căuta acele unghiuri care avantajează, vei caută tipuri de sfaturi, tipuri de welcoming și închidere a clipurilor, care sunt reprezentative pentru tine și care te pot defini pe tine în această mare platformă Youtube profesioniști de beauty.
În momentul respectiv vei reuși cumva să găsești acel ceva care să te definească pe tine și care să te facă special și interesant pentru ochiul privitorului. Dacă la rândul tău cauți o clientelă privată și cauți să te îndrepți spre direcția asta, atunci cu siguranță este foarte important să înțelegi că a lucra cu oamenii este foarte susceptibil și foarte important în momentul acesta este să ai o flexibilitate extremă.
Sunt persoane care cred că iubesc un anume look, care se promovează mai mult într-o perioadă, dar în momentul în care se așează la tine pe scaun și au certitudinea că la sfârsitul orei, indiferent de ce le faci tu pe față vor plăti banii pentru machiajul respectiv, atunci cred că își permit în mintea lor să-și facă schimbări sau să-și permită luxul să-ți spună că nu este ce și-a dorit sau nu o definește. Este dreptul lor să facă asta, trebuie să fii cu garda jos când vine vorba de ego-ul personal.
Trebuie să fii o persoană care să aibă super mare încredere în ea însăși ca și profesionist în primul rând și să poți să gestionezi orice situație mai precară, prin foarte multă diplomație și cu un spirit întotdeauna pus pe inteligență și pe amuzament.
Nu trebuie să iei niciodată lucrurile în foarte serios. Bineînțeles nefăcând niciodată rabat de la calitățile tale de profesionist și de la acele lucruri care până la urmă te definesc pe tine. Important este să stabilești aceste lucruri, să ai un standard pentru ele, fie mici detalii care să facă parte practic din orice look pe care îl creezi și fără de care să nu lași clientul să plece de acolo.
Latura profesionalismului trebuie să fie flexibilă și destul de open mind când vine vorba de vibrația cu care clientul vine la tine, pentru că trebuie să intri pe același tip de frecvență cu el și să intuiești de cele mai multe ori nevoia pe care o are în acel moment.
Aceeași persoană poate să-și dorească astăzi un machiaj extrem de puternic, extrem de vizibil, în același timp poate să-și dorească doar camuflarea punctuală a cearcanelor sau mici corecții la nivelul tenului, fără a necesita acel nivel de atenție pe care culoarea sau sparkle-ul ți-l pot adaugă într-un look.
Ca și strategie de viitor pentru make-up artiștii care sunt la început de drum, cred că este foarte important să-și creeze o credibilitate în discursul pe care îl au, atât profesional, cât și verbal. Este super important să înțelegeți că până la urmă voi sunteți cei mai buni ambasadori ai muncii voastre și că trebuie să fiți prezenți în online, dar în egală măsură și offline.
A fi prezent doar în online, a prezenta o parte a profesionalității tale foarte expansivă, foarte plăcubilă până la urmă de oamenii care te privesc, poate fi un aspect pozitiv, dar credeți-mă, funcționează mai degrabă într-un aspect negativ, când oamenii în offline te percep ca fiind o persoană ursuză, o persoană care nu împărtășește foarte mult, nu vorbește foarte mult și credeți-mă am văzut multe exemple de genul acesta.
Am văzut exemplul oamenilor care sunt gata să împărtășească extrem de mult, în online, dar din păcate munca 1 la 1, nu vorbesc neapărat despre o diferență de calitate, cât vorbesc mai degrabă despre un alt timp de prezență. Vorbesc despre o prezență mult mai tăcută, mult mai retrasă, mult mai reținută față de client, lucru care inevitabil îl va face pe omul de pe scaunul vostru să se întrebe cu ce a greșit, când de fapt voi sunteți două persoane diferite.
Funcționați diferit în funcție de confortul pe care vi-l dă mediul în care lucrați. Trebuie să înțelegeți că echilibrul este cheia și că la fel cum vă prezentați în mediul online, trebuie să vă prezentați și în mediul offline, pentru că altfel clientul crede că este o neregulă cu el însuși atunci când s-a așezat la voi pe scaun. Sau pur și simplu își va imagina că ceva din viața voastră personală vă influențează atât de mult în acel moment, încât este nevoie de acel tip de distanțare.
Așa că încercați să nu aveți mari diferențe între aceste două medii și cu siguranță veți gestiona foarte bine orice pornește dintr-un punct de echilibru.
De asemenea, vorbind de prezența în online, trebuie să înțelegeți că de cele mai multe ori, o parte din veniturile noastre, se datorează diferitelor sponsorizări sau diferitelor contracte de imagine la care ajungem în timp să le avem și a lucra cu produse de machiaj este un lucru de speriat. Le știm cu toții valoarea, știm cât costă un kit de make-up. Numai un make-up artist profesionist știe ce înseamnă multitudinea de produse de pe masă.
Un client niciodată nu-și imaginează câți bani ai investit tu, atât în produsele care au ajuns să fie pe masă, cât și în produsele pe care le-ai cumpărat ca să te convingi că acele produse de pe masă sunt cele bune și că pe celelalte le-ai aruncat. De aceea îți spun că este foarte important să ai grijă de chestia asta, să ții cumva în balanță foarte bine mirajul momentului în care tu ajungi să primești produse gratuit de la diferite branduri, care vor sa fie vizibile pe mediul tău de comunicare. Trebuie să înțelegi că trebuie să fii credibil în aceste medii.
În primul rând, folosește produsul. Nu te lăsa păcălit de faptul că este un produs extrem de scump și omul acesta a făcut un efort pentru a-mi trimite produsul acasă, își dorește să fie acolo.
Este de datoria ta să încerci produsul respectiv, să vezi exact cum funcționează, mai apoi să împărtășești cu publicul tău, sau nu, informația pe care tu ai reușit să o scoți cumva din produsul respectiv.
Fii foarte credibil în ceea ce privește recomandarea pe care o faci mai departe și încearcă să nu faci ”prostituție“ când vine vorba de a primi foarte multe produse și de a-ți aglomera cumva feed-ul cu postări plătite sau postari care îți dau acest beneficiu fizic al produsului, comercial, cash în cont, pentru că nu este ok.
Este foarte important să păstrezi totul aerisit acolo și să dai informația strict pentru produsele în care cu adevărat crezi și cu care rezonezi. Pe care rezonanță o poți trimite mai departe către publicul tău, pentru că dacă ei sunt acolo, înseamnă ca sunt oameni care te urmăresc pe tine și cu care deja rezonezi într-o anumită măsură și vor ști întotdeauna că tot ceea ce spui este real sau este ceva fabricat de dragul banilor pe care îi primești pentru postarea respectivă.
Pentru Instagram nu există o rețetă clasică de postare. Cred că, cel mai important lucru este să înțelegi că ai mai mulți parametri pe care trebuie să-i acoperi într-un fel sau altul. La mine funcționează postările cu detalii, funcționează imaginile foarte clare. Nu funcționează neapărat machiajele colorate, deși pentru alți make-up artiști funcționează.
Pentru mine funcționează liniile foarte clar desenate, grafismele sau acele elemente artistice pe care le adaug machiajelor. Am observat că oamenii care sunt la mine pe pagină caută acele lucruri poate puțin ieșite din comun, de aceea încerc să le ofer acest tip de informație când vine vorba de postări strict orientate către segmentul de beauty.
Încerc să fac filmari, încerc să postez cât se poate de mult pe partea de stories pentru că mi se pare că acolo se vede dinamica pe care tu o ai cu produsul, reduci falsitatea pe care cred că un cadru bine cosmetizat ți-o poate oferi și cred că este foarte important să ai în feed-ul tău aceea proporție de profesional și personal.
Ca o glumă internă pot să vă spun în ultimele luni, de când cu Asia Express am avut poate o perioadă în care am postat mult personal, tocmai că îmi dădeam seama că oamenii care intră pe contul meu în aceea perioadă asta își doresc și nu mă identifică pe mine, make-up artistul, cu Alexandru Abagiu, omul pe care-l vedeau în emisiune.
Dar acum revin la feed-ul meu clasic, la feed-ul în care încep să arăt ca nu m-a făcut un show tv și că fac meseria asta de 23 de ani pe piața din România, motiv pentru care din nou încep să postez imagini de beauty, să revin la imaginea care m-a consacrat în mediul online.
De cele mai multe ori clienții în ziua de astăzi își caută make-up artiștii și hairstyle-listii pe Instagram și se uită foarte repede la detaliile pe care le văd acolo și cumva în funcție de asta fac o selecție rapidă. Mi s-a întâmplat de foarte multe ori să aud discuțiile astea, fie că eram pe o terasă, fie că eram într-un mediu profesional, chiar cu fashion editori, însă atenție la nivelul de cosmetizare a pozelor și a filtrelor folosite, pentru că de cele mai multe ori am văzut că folosesc extrem de multe filtre și lucrurile astea se văd.
Chiar și pentru un ochi antrenat, cum ar fi cel al unui fashion editor, oricât de multă informație de beauty ai avea acolo, își dă seama când folosești filtrele în exces și cumva nu este o bilă albă neapărat pentru tine. Însă pentru clienți, lucru asta poate să funcționeze. Poate să funcționeze cu plus bineînțeles, prin aportul mai numeros de clienți către locul în care lucrezi, către salonul pe care-l reprezinți, dar cu siguranță poate să funcționeze și ca bila neagră în contextul în care clienții doresc acel tip de look pe care doar filtrul îl poate oferi.
Ochii mai alungiți, fața mai subțiată și foarte sculptată, acele trăsături foarte artificiale, pe care filtrele din ziua de astăzi le conferă, aceea piele impecabilă, care de foarte multe ori nu se pupă deloc cu realitatea, pe care ei o prezintă atunci când ei se așează pe scaun și voi îi dați jos fondul de ten de pe față.
De aceea, cred că este important să aveți din nou o consecvență în felul în care postați și un gram de realitate. Până la urmă o poza cinstită, o poza frumoasă de beauty, în care se mai vede și modul, în care se mai vede în poză și sprânceana mai puțin pieptănată, se vede textura buzelor, a pielii, poate să funcționeze de ce mai multe ori în avantajul vostru, nicidecum dezavantaj, așa că încercați să păstrați realitatea imaginii.
Dacă vă doriți în viitor o carieră care să fie bazată și pe altceva, nu numai de atragerea clienților într-un salon. Vă doriți poate parte editorială, vă doriți a lucra cu branduri, vă doriți a lucra cu reviste s.a.m.d. Acolo intervine un alt tip de ochi care va selecta altfel feed-ul vostru și nu veți face decât să pierdeți ani foarte importanți în cariera voastră.
Cea mai bună soluție pe care eu o vad într-un astfel de moment, dacă cumva veți face un switch de carieră, înseamnă doar ștergerea tuturor postărilor pe care le-ați avut până în momentul respectiv și un fresh start. Doar asta vă poate salva de la a cădea în neînțeles pentru profesioniști, prin simplul fapt că ați folosit prea multe filtre sau că imaginea voastră este una extrem de comercială.